© VYDAVATEĽSTVO TATRAN

Na plný plyn

Na plný plyn

ÚSPEŠNÍ PODNIKATELIA SPOLU S BIZNISOM BUDUJÚ AJ SVOJ VPLYV – JE NAČASE, ABY STE ZAČALI AJ VY!

Gary Vaynerchuk patrí k najúspešnejším mágom na sociálnych sieťach. Jeho kniha Roztoč to! sa v roku 2009 stala bestsellerom v podnikateľskej sfére, keď ukázal, že v dnešnej dobe je základom podnikateľského úspechu dobrá stratégia na sociálnych sieťach. Autorove videá si pozrelo na YouTube takmer 50 miliónov záujemcov, na Twiteri má 1,5 milióna a na Facebooku 2,2 milióna nasledovateľov. Jeho knihy sa stali bestsellermi New York Times a Wall Street Journal. Jeho kariéra pôsobí ako moderná rozprávka. V Amerike sa ocitol ako dieťa bieloruských prisťahovalcov. Keď prevzal podnikanie po rodičoch, urobil z neho vďaka e-obchodu mnohomiliónové impérium. Na Youtube spustil videoblog, ktorý prilákal milióny začínajúcich i skúsených podnikateľov. Vo svojom novom diele Na plný plyn vysvetľuje, prečo sú dnes sociálne médiá dôležitejšie a opodstatnenejšie ako kedykoľvek predtým. Ukazuje, ako dlhodobo ovplyvnili jeho úspechy aj úspechy ostatných podnikateľov. Dnes si nevie predstaviť svoje úspechy bez sociálnych médií, preto je odhodlaný urobiť všetko pre to, aby tieto platformy optimálne pracovali v jeho prospech. A presne o to v tejto knihe ide.

  • ISBN: 978-80-222-0965-6
  • EAN: 9788022209656
  • Počet strán: 272
  • Väzba: pevná väzba
  • Jazyk: slovenský
  • Formát: 147x229 mm
  • Dátum vydania: 19.9.2018
  • Žáner: PODNIKANIE / Marketing / Sociálne médiá

15,90 € Doporučená cena

O knihe

„V tejto knihe sa dočítate o ľuďoch, čo mali strach presne ako vy. Mali záväzky, aké máte aj vy. Hovorili im, že nemajú rozum, že zbytočne riskujú a správajú sa ako nezodpovední pubertiaci. No predsa v sebe našli odvahu vrhnúť sa do práce – a napokon dosiahli úspech. Ak by som mal zhrnúť hlavnú myšlienku tejto knihy, povedal by som toto: Len vlastné pochybnosti vám bránia vybudovať si úspešnú kariéru a žiť šťastný život.“


Keď roku 2009 vyšla Garymu Vaynerchukovi kniha Roztoč to!, rýchlo sa stala svetovým bestsellerom. Vyzdvihuje v nej silnú osobnú značku, lebo ju pokladá pre úspešné podnikanie za kľúčovú. V knihe Na plný plyn! zase vysvetľuje, prečo je osobná značka v súčasnosti ešte dôležitejšia, približuje čitateľom svoj unikátny pohľad na zmeny vo svete biznisu aj na stále platné princípy. Autor sa s vami podelí aj o príbehy podnikateľov, ktorí vďaka knihe Roztoč to! nevídane zbohatli, a to nielen finančne. Tajomstvo ich (aj autorovho) úspechu spočíva v tom, že sa rýchlo zorientovali v sociálnych sieťach a spravili všetko pre to, aby s ich pomocou vyžmýkali svoj potenciál do poslednej kvapky. V knihe Na plný plyn! sa dozviete, ako pri tom postupovali.

V tejto pútavej, praktickej a inšpiratívnej knihe Gary Vaynerchuk rozpitváva najpopulárnejšie sociálne médiá súčasnosti, aby si každý, od inštalatéra po zubárku, našiel vhodnú platformu pre svoj nosný obsah. Kniha ponúka teoretické rady aj praktické postupy, ako preraziť na sociálnych sieťach. Venuje sa stáliciam ako Twitter, Facebook, YouTube či Instagram, ale aj ich mladším úspešným súrodencom ako Musical.ly. Nezabúda na zvukové platformy ako Spotify, SoundCloud, iHeartRadio a iTunes a v neposlednom rade sa venuje aj  nováčikom ako Alexa Skills. Tým skúsenejším kniha Na plný plyn! priblíži málo známe podrobnosti a poskytne im najaktuálnejšie tipy a bystré zlepšováky na zvýšenie efektivity rokmi overených stratégií.

Kniha Na plný plyn! je najmodernejším sprievodcom na ceste k vášmu profesijnému aj finančnému úspechu. Nie je však návodom na to, ako zbohatnúť. Ponúka skôr usmernenia, ako žiť podľa vlastných pravidiel.


Recenzie

POCHVALNÉ SLOVÁ NA KNIHU NA PLNÝ PLYN!

„Gary je bravúrny podnikateľ, má dar reči a s ľahkosťou búra mýty, ktoré mnohým bránia v úspechu. Obaja hlásame rovnakú jednoduchú podnikateľskú filozofiu, vďaka ktorej sme sa aj spriatelili: Nevyhýbaj sa ťažkej práci a buď za všetko vďačný. Na plný plyn! je povinné čítanie pre všetkých, čo sa chcú stať najlepšou verziou seba samého.“ DWAYNE „THE ROCK “JOHNSON

................................

„Gary v knihe ponúka ako na dlani svoj humor, dôvtip a štedrosť. Má výnimočný talent úprimne prehovoriť  podnikateľom do duše. Dáva im rady do života, vďaka ktorým sa dostanú od fázy myšlienky až k realizácii úspešného projektu – a je úplne jedno, v akej oblasti podnikajú.“ JESSICA ALBA

................................

„Gary je nezastaviteľná strela poháňaná pozitívnou energiou a tvrdou prácou. Nepozná výhovorky. V knihe Na plný plyn! nájdete to najlepšie z neho – ak si knihu vezmete k srdcu, môže vám zmeniť život.“ KRISTIN LEMKAUOVÁ

................................

„GaryVee dokázal motivovať celú generáciu. Nik nerozumie sociálnym médiám lepšie ako on, lebo všetko, čo hlása, vychádza z jeho rozsiahlych životných aj podnikateľských skúseností, a nie z teórie. CASEY NEISTAT

................................

„Gary pomáha novej generácii podnikateľov lepšie pochopiť ich sny a nastaviť si ciele, aby mohli vyniknúť. Je ho počuť, stále je plný energie – a má vždy pravdu.“ JOHN MAYER


Ukážka z knihy

Predslov



Moja osemročná dcéra Misha vyhlásila, že keď vyrastie, chce byť youtuberkou. Taký výrok neprekvapí – keď deti zistia, čo robia ich rodičia, chcú robiť to isté (a okrem toho lietať do vesmíru). Moja dcérka vidí, ako trávim celé dni na internetových platformách, rozprávam sa s ľuďmi a podnikám, a, samozrejme, vidí, že svoju prácu milujem. Mňa potom nemôže prekvapiť, ak chce Misha robiť to isté.

Vás však zrejme prekvapí, ak zájdete do základnej školy a spýtate sa detí, čím chcú byť, keď

O osobnej značke sa naši najmenší zrejme neučia na občianskej výchove, no dnešné deti veľmi dobre vedia, že tvorba youtubových videí, nahrávanie fotiek s popiskami na Instagram, uverejňovanie príspevkov v dĺžke do 280 znakov na Twitteri či posielanie momentiek na Snapchate je normálna práca. A vedia tiež, že pár šťastlivcom taká práca prinesie slávu a peniaze. Naše deti snívajú, že z nich budú internetové celebrity – podobne ako sme my snívali, že z nás budú hollywood­ske celebrity. Žiaľ, rodičia často nevedia, čo na sny svojich ratolestí povedať. Pokiaľ sami nepodnikajú alebo dobre nepoznajú súčasné prostredie internetu, často sa zmôžu len na začudované „To čo je?“. Alebo ešte horšie – uchýlia sa k úzkoprsému výsmechu: „Prosím ťa, to nie je normálna práca.“ Jasné, pár z nich sa nechápavo pousmeje a zmôže sa na mierne „Výborne, zlatko. Ale musíš sa poriadne snažiť“. Len čo deti zmiznú z dohľadu, aj títo rodičia nechápavo pokrútia hlavou nad sladkou nerozvážnosťou mladých.

Neviete si predstaviť, ako mi to ide na nervy.

Odpovede, ako je tá prvá, sú úplne nanič, nemá zmysel sa o nich baviť. Všetky klasické odpovede rodičov však ukazujú, že staršie ročníky často nemajú ani tušenia, v akom svete žijeme. V dnešnom svete jedenásťročný chlapec a jeho otec dokážu zarobiť milióny z kanála na YouTube tým, že sa natáčajú, ako rozrezávajú veci od výmyslu sveta.

Ja som pritom celý čas vedel, že sociálne médiá takto zmenia svet. Mám tendenciu vyslovovať prehnané predpovede, no práve o tejto veci som vyslovil svoj najpresnejší predpoklad. Iróniou osudu však zostáva, že sa moja predpoveď naplnila oveľa viac, ako som si dokázal predstaviť.

Pred pár rokmi som totiž vyhlásil, že úspešný príbeh môjho biznisu nebude ani zďaleka výnimočný.

Toto som po prvý raz vyhlásil, keď sa narodila Misha, a to hneď v úvode svojej prvej knižky o podnikaní Crush It! (Roztoč to! *). V nej som opísal, ako som si s pomocou internetu vybudoval silnú osobnú značku. Vďaka nej som ročný obrat nášho rodinného podniku Shopper’s Discount Liquors zvýšil zo štyroch miliónov na šesťdesiat miliónov. Moja obchodná stratégia bola pritom až drzo jednoduchá: potenciálnym zákazníkom som sa prihováral priamo pomocou jednoduchého videoblogu. Vzťahy so zákazníkmi som rozvíjal na Twitteri a Facebooku. Chcel som, aby sa so mnou ľudia bavili priamo, podobne ako sa v minulom storočí ľudia bežne bavili s majiteľom miestneho obchodu. Než som sa v roku 2009 dostal k napísaniu prvej knihy, svoje podnikanie som rozšíril. Môj pôvodný podnikateľský zámer predávať víno prerástol do väčšieho, všeobecnejšieho projektu. Chcel som sa venovať budovaniu podnikania. Začal som cestovať po svete a hovoril som každému, kto bol ochotný ma počúvať, že platformy ako Facebook, Twitter a YouTube predstavujú budúcnosť podnikania. Bolo to v čase, keď ich väčšina veľkých hráčov zo sveta biznisu považovala za stratu času. Dnes tomu ťažko uveriť, no vtedy bola digitálna revolúcia v začiatkoch a ja som musel pri každej príležitosti opisovať, ako nové sociálne médiá fungujú. Na začiatku každej prednášky o podnikaní som ľuďom musel vysvetliť, že na Facebooku sa dajú zdieľať články, fotografie a rovnako aj pocity a názory. Moje publikum vtedy často nechápalo, ako funguje Twitter – tak som ho prirovnával k Facebooku s tým rozdielom, že tam sú príspevky zakaždým verejné a ich dĺžka je – respektíve vtedy bola – obmedzená na 140 znakov. Budovanie osobnej značky, to čo je? Nikto nechápal, o čom hovorím. Dnes tomu ťažko uveríte, ale ani nie pred desiatimi rokmi si ľudia mysleli, že iba zopár šťastlivcov má reálne šancu roztočiť podnikanie za pomoci sociálnych médií.

Dnes šéfujem veľkej digitálnej mediálnej agentúre. Máme prevádz­ky v New Yorku, Los Angeles, Chattanooge a v Londýne. Aj dnes sa so svojím publikom a svojimi zákazníkmi kontaktujem cez Twitter,

Facebook, Instagram a Snapchat. A som vlastne na každej platforme, o ktorú sa ľudia zaujímajú. Stále cestujem po svete a prednášam. K miliónom ľudí sa prihováram aj cez svoju youtubovú reláciu #AskGa­ryVee a vydávam aj denný youtubový videodokument DailyVee. Ľudia ma však poznajú aj z reality šou Planet of the Apps z dielne Applu, ktorá sa venuje vývoju nových mobilných aplikácií. A, samozrejme, som známy aj vďaka knihám, ako je táto, čo práve držíte v ruke. Neustá­­le pracujem. Mám dosah na čoraz väčšie množstvo ľudí. A nikdy som nebol spokojnejší.

Môj príbeh však dnes nie je ani zďaleka výnimočný.

Dnes si už pomocou internetu vybudovali silnú osobnú značku milióny ľudí. Ich podnikanie vďaka tomu prekvitá a oni môžu žiť, ako chcú. Ľudia, čo to roztočili na plný plyn, pochopili, že najviac ich životy napĺňa, keď podnikajú s niečím, čo milujú. Každý deň robia, čo chcú – a možností majú stále viac. V roku 2009 ste mohli vďaka internetu rozbehnúť napríklad predaj domácich kompótov alebo predaj na mieru projektovaných domov na strome. Dnes môžete podnikať s tým, akí ste. Povedzme, že ste mamička, máte dobrý vkus alebo nezvyčajné názory. Dnes môžete svojou značkou, vlastnou osobnosťou a svojím životom propagovať vlastný biznis. Alebo tým biznisom môže byť práve vaša osobná značka. Figúrky zo smotánky, deti celebrít či hviezdičky z reality šou takto fungujú celé roky. Teraz sa aj my ostatní musíme naučiť, ako zarobiť na veciach, čo by sme radi robili aj zadarmo.

Odkedy vyšla kniha Roztoč to!, mnoho sa zmenilo, no, na druhej strane, mnohé, čo som povedal, stále platí. Vy, čo ma sledujete dlhšie, už viete, že v nahrávke každej mojej prednášky môžete pokojne preskočiť desať minút na začiatku: len zopakujem základné informácie o svojom živote a vysvetlím svoje základné presvedčenie o svete podnikania. To všetko sa za takmer desať rokov vlastne nezmenilo.

Po prvých desiatich minútach však ani ja neviem predvídať, čo by ste mali čakať. O tom vlastne píšem v knihe, čo práve držíte – píšem o tom, čo sa aj v mojich prednáškach každých šesť až desať mesiacov mení, pretože tak často sa menia internetové platformy, na ktorých sa odohráva moderné podnikanie. Chcem vám dať najaktuálnejšie odporúčania na efektívne využívanie internetu, aby ste si vybudovali silnú a dlhodobo udržateľnú osobnú značku.

Najväčší rozdiel medzi mojou prvou knihou a touto je, že tentoraz nebudete čítať len o mne. Predstavím vám príbehy podnikateľov, ktorí dosiahli úspech, keď v biznise uplatnili, o čom som písal v Roztoč to!, a vybudovali si silnú osobnú značku. Mnohí z nich sú známi po celom svete, iní však ešte len stúpajú na vrchol. Všetci milujú svoj život. Aj keď je každý z podnikateľov a podnikateliek, s ktorými sa v tejto knihe rozprávam, jedinečný, uľaví sa vám a zároveň vás motivuje, že sú to ľudia ako vy. Ako si dovoľujem také niečo povedať, keď vás vôbec nepoznám? Poznám tajomstvo ich (a svojho) úspechu a tým je, že úspech nemá nič spoločné s našou minulosťou, konexiami, spolužiakmi, a dokonca ani s oblasťou podnikania. Dnes sa ľudia stávajú úspešnými, keď využijú sociálne médiá, čo majú k dispozícii, a keď sú ochotní robiť, čo treba, aby tieto platformy využili naplno. Toto vás, milí priatelia, môžem naučiť.

Vopred vás však musím upozorniť, že veci, čo priniesli úspech mne, ho nemusia priniesť vám – a naopak. Preto je najdôležitejšie, aby ste si uvedomovali, čo robíte, a vždy boli sami sebou. Ponúkam niekoľko univerzálnych princípov. Pozrieme sa spoločne na všetky súčasné dôležité sociálne siete, aby každý z vás, či už ste inštalatér (pre vás je najvhodnejšie používať Facebook, pozrite od s. 207), alebo správca národného parku (vy by ste svoj nosný obsah mali postaviť na YouTube, pozrite od s. 189), vedel, ktorá zo sociálnych sietí vám najlepšie poslúži ako nosník vášho obsahu, a tiež vám ukážem, ako v súhre s ňou a za pomoci ostatných sociálnych sietí posilníte povedomie o svojej značke. Naším cieľom teda bude podrobne rozobrať sociálne siete, ktoré vládnu dnešnému svetu obchodu. O mnohom, čo v tejto súvislosti spomeniem v tejto knihe, som už písal v Roztoč to!. Sociálne siete sa však od roku 2009 posunuli míľovými krokmi vpred a ponúkajú podnikateľom ešte lepšie možnosti. Dám vám preto pár teoretických a praktických rád, ako zahviezdiť na sociálnych stáliciach, ako sú Twitter, Facebook, YouTube a Instagram. Tiež vám však poradím, ako zvládnuť novinku v kyberpriestore Musical.ly, a neobídeme ani platformy na zdieľanie zvukových záznamov, medzi ktoré patria Spotify, SoundCloud alebo iTunes a tiež nová služba Alexa Skills. Tí z vás, čo už s pomocou sociálnych médií podnikáte, objavíte užitočné malé finty, kreatívne tipy a šikovné zlepšováky, ktoré budú vítaným doplnkom vašich už overených mediálnych stratégií.

Možno ma už sledujete pár rokov a poviete si, že som vám už všetko povedal. Napriek tomu vás prosím: majte so mnou ešte chvíľku trpezlivosť. Každý rok prednášam tisíckam ľudí, a stále mi pritom kladú tie isté otázky. Keď teda ešte toľkí podnikatelia neroztočili svoje sny naplno, je možné, že aj vy máte čo zlepšovať. Možno práve dnes nájdete posledný kúsok do skladačky, drobnú informáciu, podnet, ktorý vám pomôže zmiesť spred seba všetko, čo vám bráni v úspechu. Viacerí ľudia, ktorí mi poskytli rozhovor pre túto knihu, tvrdili, že si Roztoč to! prečítali niekoľko ráz. Podnikateľ a podcaster John Lee Dumas sa ku knihe vracia každý rok. Veď má ani nie 150 strán a nie je to filozofický traktát. Prelúskate ju ani nie za hodinu. A predsa sa mi John Lee Dumas priznal, že si musel audio verziu Roztoč to! vypočuť trikrát, než konečne pochopil, čo to vlastne je silná osobná značka.

Potom ho konečne osvietilo a spustil denný podcast Entrepreneurs on Fire, v ktorom spovedá najzaujímavejších a najprogresívnejších amerických podnikateľov. Dnes jeho podcast kraľuje rebríčkom biznis podcastov na iTunes a mesačne mu zarobí okolo 200-tisíc dolárov. Toto všetko viem, pretože John hospodárske výsledky svojho podniku publikuje každý mesiac na svojom webe. V podcaste poslucháčov tiež informuje o svojich výdavkoch, aby sa aj iní nádejní podnikatelia mohli naučiť, čo spravil dobre a čo pokašľal. Aj takéto praktiky sú príkladom toho, akí podnikaví a kreatívni môžu byť ľudia, keď sa chcú svojou značkou odlíšiť a získať si priazeň a vernosť fanúšikov. A týchto ľudí spoznáte v knihe, čo práve držíte v rukách.

Ale, vážení, nebudem vám klamať: nech si aj k srdcu vezmete všetko, čo poviem, a zariadite sa podľa všetkých mojich rád, z väčšiny z vás sa nestanú milionári. Prosím, nieže teraz knihu vyhodíte! Nikto z ľudí, s ktorými sa tu zoznámite, nevedel, že zarobí veľké peniaze. Veľké peniaze zarobili len a jedine preto, že jednoznačne vynikali vo svojej práci. A okrem toho dreli tak, že im nikto nestačil. Väčšina z mojich priateľov v tejto knihe nemala na začiatku svojej podnikateľskej dráhy vysoké ambície: chceli zarábať toľko, aby im to stačilo na pohodlný život, aby sa nemuseli naháňať a mohli uživiť seba a svoju rodinu.

A predovšetkým chceli pracovať tak, aby si mohli žiť po svojom. Môcť si žiť po svojom, to je podľa mňa najväčšie bohatstvo, nie peniaze. Keď sa budete snažiť naplniť tento cieľ, možno podobne ako John Lee Dumas a hostia v jeho podcaste objavíte v sebe talent a marketingovú zručnosť, ktoré vám umožnia stať sa milionármi. Svoje možnosti však neobjavíte bez toho, aby ste sa o niečo pokúsili. Už len pustiť sa do niečoho je výhra. Je to, ako keď kujete železo: musíte kuť pod tlakom a za horúca, aby ste z beztvarej rudy stvorili umelecké dielo. Táto kniha je plná inšpirácií a rád od ľudí, čo kuli železo za horúca a prešli skúškou ohňom. Dajte si od nich poradiť a objavte vlastné možnosti – dozviete sa, kým sa môžete stať.

Pozrime sa teraz na príbeh Louiea Blaku (Instagram: @louieblaka). V maile mi opísal, ako sa z učiteľa výtvarnej výchovy vypracoval na úspešného umelca. Musel sa však naučiť dôverovať svojim pocitom a naozaj sa musel zahryznúť do práce.

Učím výtvarnú na strednej škole, ale zo všetkého najviac by som chcel byť maliarom. Pred troma rokmi som sa rozhodol, že sa do maľovania pustím aspoň popri práci. Prišli prvé úspechy, to je pravda, ale moja kariéra sa nevyvíjala, ako som si predstavoval. Nechcel som prestať maľovať, ale svojho sna som sa zrejme predsa len vzdával. Pred dvoma rokmi som si však vypočul Roztoč to! a vďaka tej knihe som si uvedomil, že môžem robiť viac, než sa len snažiť predávať svoje maľby. Videl som, že v Amerike sa ako huby po daždi objavujú kurzy maľovania spojené s ochutnávkami vína. Povedal som si: dokelu, a ja prečo také kurzy nerobím? Veď mám s učením maľovania dosť skúseností a okrem toho sa aj profesionálne venujem maľbe. Tak som, Gary, počúvol tvoju radu a začal sa propagovať na sociálnych sieťach. Na začiatok som zorganizoval večer maľby a vína zadarmo. Bolo to podujatie určené pre študentov a zamestnancov mojej alma mater, Štátnej univerzity v Montclaire. Na Instagrame som potom zdieľal fotky z večierka a zrazu sa mi ľudia začali hlásiť so žiadosťami o zorganizovanie ďalších večerov maľby a vína. Najprv som mával kurzy možno s desiatimi ľuďmi, pričom sa mi podarilo poskladať kurz asi raz za dva-tri mesiace. Postupne sa počet ľudí zvyšoval a večery som začal organizovať aj trikrát za mesiac. Môjho ďalšieho večera maľby a vína sa zúčastní asi sto ľudí. Propagácia ma nestála absolútne nič – všetci sa o mne dozvedeli cez Instagram alebo cez známych. Vďaka zákazníkom, čo sa zúčastnili mojich večerov, sa aj moja tvorba dostala do širšieho povedomia. Všetok nepoužitý materiál a vlastne aj „pozostatky“ z kurzov som použil pri vlastnom maľovaní.

Moja maliarska kariéra sa úspešne rozvíja. Kedysi som bol rád, že som niektorý svoj obraz predal za dvesto dolárov, dnes som už inde. V septembri sa jeden môj obraz predal za 1 300 do­lárov na akcii v rámci Newyorského festivalu kávy. Svoje večery maľby a vína som spúšťal ako podujatie zadarmo v priestoroch univerzity, dnes môžem predpokladať, že mi moje večery za budúci rok zarobia 30-tisíc. (Viem, že tebe sa to nemusí zdať veľa, ale ver mi, že pre učiteľa a umelca je to astronomické číslo.)

Popularita YouTubu a Instagramu prudko rastie, na scéne sa objavili podcasty a Facebook a Twitter sa stali bežnou súčasťou našich životov. Tieto spoločenské fenomény priniesli obrat v podnikaní, ktorý som predpovedal pred deviatimi rokmi. Dnes máte na dosah ruky nástroje, vďaka ktorým si vybudujete silnú značku a podnikanie, čo od základov zmení váš život. Keď sa pokúšate rozbehnúť vlastný biznis už hodnú chvíľu a stále ste sa nikam poriadne nedostali, v tejto knihe vám vysvetlím, kde robíte chybu. Možno ste len celebritka zo sociálnych sietí a pokúšate sa preraziť do prvej ligy. Ja vám ukážem cestu (pretože chápem, aké to je – keď som začínal, nebol som hviezda ani len medzi svojimi susedmi, takže viem, aké je to hrať najnižšiu súťaž). Keď ste zatiaľ hľadali výhovorky, prečo neriskovať, ja vám nastavím zrkadlo. Budete sa musieť rozhodnúť, či sa chcete ďalej flákať, alebo so sebou začať niečo robiť. A možno pochopíte, že roztočiť to môžete inak, než ste si pôvodne predsavzali.

Priatelia, táto kniha je pre dva typy čitateľov. Po prvé, je určená ľuďom, ktorí sú sväto-sväte presvedčení, že ich životným údelom je vytvoriť niečo úžasné. Rodení podnikatelia v knihe nájdu informácie, ktoré im pomôžu zlepšiť, čo už budujú, alebo ich usmernia pri plánovaní obchodnej stratégie. Po druhé, kniha je pre všetkých ľudí, čo sa neboja pracovať. Nemýľte sa, nehovorím len o mladých alebo len o technicky zdatných. Nehovorím len o ľuďoch, čo už majú za sebou peknú kariéru, no chcú sa realizovať v inej profesijnej sfére, pretože sa vo svojej pôvodnej už nemajú kam posunúť alebo – a to je horšie – ich profesijná sféra sa zmenšuje. Každý z nás by mal mať záujem vybudovať si silnú osobnú značku – a nemusíme sa usilovať o milióny či slávu. Vravíte si, že ste na techniku ľaví? Tak sa naučte robiť s počítačom to, čo potrebujete. Nie je to žiadna veda. Mnohí z ľudí, s ktorými sa rozprávam v tejto knižke, mali na začiatku svojej podnikateľskej dráhy s počítačom tak málo skúseností, ako máte vy. Možno ste si nevšimli, ale dnes nie je žiadna práca istá, všetko sa mení. Predstavte si, o čo spokojnejšie budete spať s vedomím, že okrem svojej práce máte aj vedľajšiu zárobkovú činnosť. A ak by ste sa ocitli bez roboty a mali zrazu priveľa voľného času, mohli by ste (podobne ako Pat Flynn na strane 126) svoju vedľajšiu zárobkovú činnosť rozvinúť na plnoprávny biznis. Samozrejme, že človeka najviac motivuje núdza, ale ušetríte si kopu stresu, keď budete mať zadné vrátka.

Roztočiť to znamená zarábať toľko, koľko potrebujete na prežitie, a zároveň si každý deň svojho života výslovne užívať. A ja chcem, aby ste práve toto dosiahli. Občas si spomeniem na kamošov, s ktorými som vyrastal. Milovali počítačové hry, ale rodičia im bránili hrať sa, pretože počítačové hry boli niečo nové a báli sa ich. Chceli, aby ich ratolesti miesto počítača sedeli nad knihami. Tie decká vyrástli, mnohým sa darí, aj slušne zarábajú, ale robia niečo, čo v podstate len rezignovane akceptujú alebo, ešte horšie, vlastne neznášajú. Keby len ich rodičia vedeli, aký bude dnešný svet. Možno by z decka, ktoré sa nevoľky dalo na právo, mohol byť promotér alebo promotérka e-športov (súťažného hrania videohier) a zarábalo by rovnako. Alebo by zarábalo milióny ako profesionálny e-športovec. V každom prípade by bolo na svete o jedného nespokojného právnika menej.

Rodičia chcú, aby ich decká nešaškovali s Pokémon Go, a pritom hranie hier v rozšírenej realite je budúcnosť. Chcú, aby ich dcéry venovali čas rovniciam namiesto výroby slizu. Súhlasím, že sliz je čudná móda, ale práve vďaka nemu se môže dievča naučiť, ako funguje mechanizmus dopytu a ponuky na Instagrame, a možno sa jej podarí vybudovať si silnú osobnú značku a rozbehnúť podnikanie s obratom milión dolárov. A viete, čo je šialené? Vaša dcéra nebude prvá, čo sa jej to podarí. Prvá totiž bola Karina Garciová. Kedysi robila čašníčku a dnes je z nej hviezda YouTubu. Preslávila sa – neuhádnete – vďaka slizu. A je úspešná? Mimoriadne. Každý mesiac zarobí státisíce dolárov a dokázala už do smrti zabezpečiť svojich rodičov. V auguste 2017 sa vydala na šnúru vystúpení za svojimi fanúšikmi, na ktorej prešla štrnástimi americkými mestami. Bežná vstupenka stála 40 dolárov a VIP vstup až takmer stovku. Príbehy ľudí, ako je Karina Garciová, nie sú dnes vôbec zriedkavé. Mali by nás rodičov upozorniť, že svojim deťom musíme dať do života hlavne pocit slobody, nech vedia, že môžu robiť, čokoľvek ich napĺňa. V budúcnosti bude totiž možné zarobiť si spôsobmi, ktoré si dnes sotva dokážete predstaviť, a vybudovať si pritom úžasnú kariéru. Keď som bol decko, v škole som dostával štvorky. Raz ma učiteľ načapal, že som počas hodiny pod lavicou študoval katalógy bejzbalových kartičiek, chcel som totiž vedieť, koľko si môžem pýtať pri obchodovaní s nimi. Všetci mi vtedy vraveli, že zo mňa nič nebude. Dnes by sme podobnému decku mohli povedať, že z neho bude ďalší Zuckerberg. Pokiaľ ide o profesionálny rozvoj, žijeme dnes v najlepšej ére v dejinách ľudstva. Ja preto chcem, aby nikto nepremárnil svoju šancu.

Ak si z mojej knihy niečo vezmete a pomôže vám, bol by som rád, ak by ste ju ďalej darovali človeku, čo nie je spokojný so svojou súčasnou prácou alebo s tým, ako sa mu vyvíja kariéra. Ak máte deti, prosím, darujte im túto knižku – nech začnú premýšľať, čím chcú byť. Verte, nechcem vám knihu vnucovať, aby sa lepšie predávala. Pokojne si ju vypožičajte z knižnice, nekupujte ju, mne to je jedno. To, čo hovorím, hovorím preto, lebo chcem, aby sa medzi ľuďmi rozšírilo, aké veľké možnosti dnes máme. Chcem, aby ľudia, čo majú finančné prob­lémy alebo hoci len strach pohnúť sa ďalej, vedeli, že môžu svoju situáciu zmeniť. Ak vám záleží na ľuďoch vo vašom živote, určite chcete, aby robili niečo, čo milujú. Život je príliš krátky a nepredvídateľný – a toto ma na ňom desí. Zároveň sa nám však život predlžuje: dnešní päťdesiatnici majú pred sebou ešte štyridsať alebo aj päťdesiat rokov produktívneho života. Mali by sme si vychutnať každý jeden deň a prežiť ho naplno so svojimi najbližšími. Robíme to nielen pre seba, ale aj pre svojich najbližších. Jedine keď budeme sami šťastní, dokážeme šťastie neustále prinášať do životov ľudí, na ktorých nám najviac záleží. Život prináša aj udalosti, ktoré nemôžeme ovplyvniť; vlastné šťastie a vlastnú kariéru však môžeme mať pevne v rukách. Sme v tomto pánmi svojho osudu, to si treba raz a navždy uvedomiť. Čím skôr pochopíme moc vlastných rozhodnutí, tým skôr bude čoraz viac z nás žiť spokojnejšie.

Nenaučím vás kreativite, ale verím, že vás naučím rozmýšľať tak, aby ste zúročili všetky svoje skvelé nápady. Keď budete potom pripravení roztočiť to, rozhodne uspejete. Odvšadiaľ počujeme, že človek sa v živote musí rozhodnúť: buď si môžete vybrať profesiu, ktorá vás možno príliš nebaví, ale aspoň si dosť zarobíte, alebo sa budete naháňať za snami chudobní ako kostolná myš. Veľa ľudí si ešte stále myslí, že len pár šťastlivcov môže baviť ich práca. Úprimne, väčšiu sprostosť som nepočul. Keď pochopíme, ako funguje dnešný svet digitálnych technológií, budeme mať zrazu na dosah ruky nekonečné možnosti a môžeme sa rozhodnúť pre čokoľvek. Musíme však v sebe nájsť trošičku odvahy a chopiť sa šance. V knihe si prečítate o ľuďoch, čo mali strach, presne ako vy. Mali záväzky, ako máte vy. Aj im hovorili, že nemajú rozum, že zbytočne riskujú, vypočuli si, že sa správajú ako nezodpovední pubertiaci. A predsa v sebe našli odvahu pustiť sa do práce – a napokon uspeli. Ak by som mal hlavnú myšlienku tejto knihu zhrnúť ja, poviem toto: Jedine vlastné pochybnosti vám bránia vybudovať si úspešnú kariéru a žiť šťastný život.